اقتدار دولت آینده مربوط به حاکمیت قانون تامین امنیت و و رفاه اجتماعی خواهد بود
فخرزاد فخرزاد

واعظان جلوه بر محراب و منبر میکنند  

                                               گر به خلوت میروند خود کار دیگر میکنند

                                      ( حافظ )

حامد کرزی بتاریخ 28/8/1388 سوگند وفاداری را با حضور داشت بیش از سه صد تن مهمانان داخلی و خارجی در ارگ ریاست جمهوری ادا نمود .

او درجریان سخنرانی در بعضی از سخنانش اظهار داشت .

نخست از مردم افغا نستان که در انتخابات گذشته اشتراک کرده بودند ابراز سپاس گذاری نموده و آنرا تقویه دموکراسی جوان کشور خواند اضافه نمود که انتخابات متذکره فراتر از قومی ٫ سمتی بوده رنگ ملی را بخود گرفت و آرای مردم را مشروعیت حکومت آینده خواند از کاندیدان ریاست جمهوری خواهان همکاری شده از دستاورد های گذشته بخصوص بازار آزاد را مفید ارزیابی نمود .

و ادامه داد به نسبت اینکه سی سال میشود جنگ در کشور جریان دارد ازین لحاظ مسئله تامین صلح در سرمشق کارهای آینده او قرار خواهد داشت .

آغوش خود را برای مخالفین که قانون اساسی را می پذیرند باز نشان داده گفت درین رابطه لویه جرگه دایر میشود .

و از شاه عربستان سعودی درین رابطه همکاری نموده ابراز قدر دانی نمود بالای انحصار اردو و قوت های امنیتی کشور بخاطر صلح آینده تاکید کرد و از واگذاری رهبری قوای امنیتی کشور در پنج سال آینده برای قوت های داخلی یادآور شد .

از مسئله تلفات ملکی وایجاد یک دولت مقتدر نیز یادآور شد در رابطه به عدم مصئونیت افراد جامعه تذکر بعمل آورده اظهار داشت ظرف دو سال آینده وظایف شرکت های امنیتی داخلی و خارجی را ارگانهای دولتی انجام خواهند داد و از جابجا نمودن وزرا متخصص و خدمتگار به مردم وعده داد او تقاضا نمود مقامات عدلی و قضائی در مبارزه با فساد حمایه شوند در مورد مبارزه با فرهنگ معافیت نیز حرف زد در ادامه صحبت هایش اظهار داشت .

رسانه های تبلیغاتی به نسبت مبتلا بودن به فساد رشوه زیاد مارا بد نام کرده درین رابطه یک کنفرانس را در کابل دایر مینماید .

در مبارزه با مواد مخدر خواهان همکاری کشورهای جهان با نهاد های داخلی شد .

از انتخابات شاروالی ها یاد آوری نموده در مورد بلند بردن حقوق زنان وعده داد یکبار دیگر اقتصاد بازار آزاد را به منافع کشور دانست از وصل شدن افغانستان برای شبکه های خط آهن و بحری یادآوری نموده انتقال انرژی را از آسیای میانه به جنوب شرق آسیا در آینده صورت خواهد گرفت گامهای مثمر خواند اظهار داشت دوستی با امریکا محدود در مبارزه با تروریزم نبوده بلکه مربوط به رفاه کشور تامین امنیت ٫ رشد ٫ ترقی کشورما نیز میباشد از همکاری پایدار در آینده با کشور مذکور احساس خرسندی نمود او تقویه قوای مسلح افغانستان را بهترین زمینه سازی برای بازگشت سربازان کشورهای خارجی به وطن شان دانست .

روابط خویش را باکشور عربستان سعودی دوستانه خوانده از همکاری کشور هندوستان و ترکیه اظهار سپاس نموده از گسترش همکاری کشور با کشور روسیه نیز یاد آور شد از مبارزه وسیع دولت پاکستان علیه تروریزم یاد آور شد در اخیر تعهد نمود این امانت بزرگ را که مردم به او سپرده اند به وجه حسن به سر منزل مقصود برساند .

بعد از آن صبغت اله مجددی در بخش از سخنانش اظهار داشت خدا را شکر گذار هستم که امانت بزرگ مردم به اهل آن سپرده شده .

در رابطه به تدویر مراسم فوق و حوادث سالهای گذشته مردم ٫ کارشناسان ٫ آگاهان امور ٫ سران سازمانها ٫ دول ٫ اعضای پارلمان طی هفته اخیر ماه عقرب از طریق وسایل جمعی و شخصی ابراز نظر نموده که خدمت خواننده گان گرامی قرار میدهم خانم کلنتن درین رابطه اظهار داشت که حامد کرزی نظر به تعهدات که در مراسم امروز نموده آنرا عملی سازد و یکبار دیگر خواهان مبارزه جدی با تروریزم ٫ مواد مخدر ٫ فساد گسترده اداری

در کشورما شد .

کارشناسان درین مورد به تاریخ 18/8/1388 به رادیو آزادی اظهار نظر نموده که از آن یادآور میشویم .

حامد کرزی از مجرمین سازمان یافته و ناقضین حقوق بشر در جریان صحبت هایش حرف نزد .

اقای بهزاد عضو ولسی جرگه میگوید گفته های حامد کرزی صادقانه نبوده زیراکه فساد پیشه گان و عاملین فساد از جمله همکاران آن بوده و میباشند اضافه نمود حکومت که سنگ تهداب آن کج گذاشته شده باشد نباید انتظار راستی را از آن داشت اضافه مینماید پرداخت رشوه سیاسی و حضور یک تعداد نماینده گان خارجی بجای

رای مردم افغانستان نمیتواند حکومت پر از فساد و متقلب افغانستان را مشروعیت بخشد .

عده میگویند حامد کرزی نباید مطابق فرمایش لست خارجی و به کسانیکه وعده داده در تقررشان به نقاط ارشد دولتی اقدام نماید بلکه در تقرری ها تخصص ٫ مسلکی صداقت و تجارب کاری را در نظر بگیرد .

گرداننده گان گفتمان تلویزیون طلوع اسنادی را به اشتراک کننده گان میز مدور ارایه نموده که در آن قریب به یک صدو پنجاه ملیون افغانی در زمان کمپاین انتخاباتی و خریداری موترها که بواسط رئیس اداره امور پیشنهاد شده خلاف قوانین جاری کشور خوانده شده و خواهان بررسی موضوع فوق ذکر گردیده اند همچنان چندین فرمان را که ادارات امنیتی خلاف  قانون اساسی اخذ کرده اند نیز به بیننده گان تلویزیون نشان داده اند .

سوال کننده گان به رادیو آزادی گفتند چرا حامد کرزی بی مورد سوگند یاد میکند در حالیکه معاونین آن دارای قصرها میباشند از کجا بدست آورده اند .

اوباما میگوید اگر حکومت آینده در مبارزه با فساد گامهای اساسی برندارد بجای آن حکومت های محلی را همکاری مینماید .

حامد کرزی گفته بود مقامات آغشته به فساد در حکومت جدیدش جای ندارد .

کای آیدی در مبارزه با فساد خواهان تقویه نهادهای قضایی شده اضافه نمود معافیت دادن به جنایت کاران پایان داده شود .

سفیر امریکا به اعزام سربازان اضافی به افغانستان اظهار نگرانی نموده او میگوید تازمانیکه فساد اداری در افغانستان از بین نرود اعزام سربازان بیشتر نگران کننده میباشد میافزاید فساد اداری عامل باعث پیشرفت طالبان در منطقه شده است .

خانم بن کلن تن در یک گفتگو با حامد کرزی اظهار داشت اگر کابینه آن حساب ده نباشد حمایت کمک های غیرنظامی امریکا را دولت آینده افغانستان بواسطه ما از دست خواهد داد اضافه نمود حامد کرزی شواهد را ارایه نماید که مورد قبول مردم باشد و به نیازمندیهای مردم جوابگو باشد یک کمیسیون مبارزه با فساد و یک داده گاه را علیه جنایات ایجاد کند و انتظارات مشخصی از آن داریم .

و آگاهان امور نظام اقتصاد بازار آزاد را مخالف قانون اساسی کشور و به ضرر اکثریت مردم ما دانسته اضافه مینمایند که طی هشت سال گذشته صرف عده محدود سودجویان زیر این نام به نفع خویش بهره برداری نموده با تاسف که هنوزهم ادامه دارد .

مردم میگویند سالیکه نیکوست از بهارش پیداست اضافه مینمایند آنهائیکه در کشتار ده ها هزار تن افراد بیگناه افغانستان بخصوص شهر کابل غارت ثروتهای مادی و معنوی کشور و مردم و سایر اعمال که سبب گسترش فساد در کشور گردیده است متهم میباشند از جمله همکاران بسیار نزدیک حامد کرزی بوده ومیباشند پس انتظار داشتن در مبارزه با فساد از همچو افراد یکنوع خوشباوری چیز دیگری نبوده و نمیباشد .

روزنامه لاس انجلس مینویسد نجات دادن افغانستان از فساد کار آسانی نیست اضافه مینماید برای اوباما بسیار دشوارست با اعزام سربازان بیشتر به یک حکومت که سراپا در فساد غرق است توجهی قناعت بخش ارایه نماید میافزاید در کوچه و بازار همه مردم با عاملین فساد آشنائی دارند به آینده بهتر کمتر باور دارند و در ادامه راه بیرون رفت ازین وضع جابجا نمودن افراد مسلکی ٫ متجرب ٫ پاکدامن در نقاط  کلیدی کشورما خوانده اند .

آغای وزیر صافی یک تن از کارشناسان شناخته شده کشور به رادیو بی بی سی اظهار داشت .

هنوزهم گرگ های در پهلو حامد کرزی موجود بوده که تابه فرق در فساد غرق میباشند تازمانیکه رئیس جمهور از شر آنها خود را نجات ندهد نمیتواند کارهای موثر را انجام دهد حتی خطر سقوط دولت آن احساس میشود برای حامد کرزی لازم است که بعد ازین بجای مصلحت گرایی به واقعیت های موجود جامعه افغانی مراجعه و تصامیم اتخاذ نماید .

وزیر خارجه افغانستان اظهار داشت افغانستان ازین به بعد کشور بیطرفی نخواهد بود اضافه مینماید که کشور ما توان یک سیاست مستقل را ندارد میافزاید به نسبت نداشتن یک اردوی قوی همسایه ها هنوزهم در مسئله داخلی کشور ما مداخله مینمایند و ماکشور هستیم که مورد هجوم قرار داریم درین حالت طرح بیطرفی افسانه است در مقابل ما تروریزم بین المللی قرار دارد .

به باور آگاهان امور یک دولت دست نشانده نه تنها مصدر خدمات شایسته برای مردم خویش شده نمیتواند بلکه بهترین وسیله مداخله کشورهای منطقه و جهان در کشورما بوده و میباشد زیراکه هنوزهم همسایه ها از ناحیه مبدل شدن افغانستان به تخته خیز کشورهای جهان علیه خویش نگران میباشد باید افزود یکی از عوامل حمایت کشورهای ذیدخل در افغانستان از دولت های ضعیف وابسته متقلب و آلوده به فساد ادامه یا تداوم جنگ بخاطر دست یابی به ثروتهای مادی و معنوی کشورهای منطقه از جمله ذخایر بزرگ نفت ٫ گاز آسیای میانه بوده و میباشد .

سازمان عفو بین الملل به امریکا پیشنهاد کرده که قوانین افغانستان را مراعات نمایند اضافه مینمایند تاهنوز کسی نمیداند که زندانی های بگرام در زیر چه قانون زنده گی مینمایند .

آنها هنوزهم از ارتباط با فامیل هایشان و داشتن وکیل دعوا محروم میباشند و از حقوق خود دعوا کرده نمیتوانند.

بتاریخ 24/8/1388 از چهل و دو هزار معلمین سراسر کشور امتحان ارزیابی زیر عنوان بلند بردن کیفیت سطح آگاهی و بلند بردن معاشات اخذ شد عده از استادان که عمر عزیز خودرا غرض آگاهی شاگردان وقف کرده این عمل را یک توهین بخود میدانند اضافه مینمایند گرفتن امتحان صرف یک بهانه بوده افراد واسطه دار میتوانند به اهداف  خویش نایل شوند و نه آنهائیکه دارای لیاقت و مهارت میباشند .

استاد مسعود در یک مصاحبه جداگانه اظهار میدارد که مسولین با براه انداختن این بازیها زمینه  بیروکراسی را در جامعه مساعد ساخته و ظرفیت کشی را بجای ظرفیت سازی که بزرگترین جفای عظیم میباشد بالای ملت ما تحمیل نموده اند اضافه مینماید یک فرد که تحصیل بالا ندارد صرف با لسان انگلیسی و کمپیوتر آشنائی داشته از خارج کشور آمده به مقام های حساس نصب و هزاران تحصیل کرده صادق وطن را از وظیفه سبکدوش نموده اند که این کار سبب انواع اقسام خودسری ها کار شکنی و عامل گسترش فساد و بیروکراسی در کشور گردیده است .

مسولین وزرات دفاع از همکاری دو فروند طیاره های ترانسپورتی به قوای هوائی خبر میدهند اضافه مینمایند که تا سال 2016 بواسط کشور امریکا هژده طیاره دیگر کمک صورت خواهد گرفت .

آگاهان امور میگویند قبل ازسال1371 افغانستان دارای یک قول اردوی هوائی بود که در آن بیش از شش صد فروند طیاره های ترانسپورتی ٫ تعلیمی ٫ جنگی ٫ پیشرفته موجود بود بعد از مسلط شدن افراد مسلح در کابل آنها مطابق هدایات اداره آی اس آی و حامیان غربی شان تمام آنها را از بین برده به کشور پاکستان انتقال دادند

باید افزود زمانی استقلال ٫ تمامیت ارضی ٫ حاکمیت ملی یک کشور سلب میشود که از داشتن قوای مسلح مورد ضرورت محروم ساخته شود زیراکه کشوریکه قوای مسلح مورد ضرورت را ندارد مثل جسم بی دست و بی پا در روی خاک افتیده میماند که هر لحظه حشرات ٫ حیوانات و گزندها بالای آن هجوم آورده آنرا از بین میبرند.

تازمانیکه که کشورهای ذیدخل از جمله امریکا و بریتانیا در ایجاد همچو قوای مسلح ٫ مدرن با جلب افسران مسلکی ٫ تحصیلکرده ٫ دلسوز به وطن که زیر بهانه های مختلف کنار زده شده اند صادقانه مارا یاری نرسانند ادعای آزادی دموکراسی ٫ ترقی ٫ پیشرفت ٫ به باور ما یک حرف بیهوده چیز دیگری نخواهد بود .

نظر به اظهارات عده از مردمان پامیر خورد و کلان ولایت بدخشان به نسبت عدم موجودیت نهادهای صحی مشکلات غذائی یک عده آنها جانهای خود را از دست داده اند .

یک تن به اسم عبدالمطلب بتاریخ 25/8/1388 به رادیو بی بی سی گفت اکثریت باشنده گان پامیر خورد و کلان دارای فرزند نمیباشند زیراکه به نسبت مشکلات صحی و اقتصادی از بین میروند او اضافه نمود که من یازده اولاد که پنج تن آن پسر و شش تن آن دختر بود داشتم همه آنها به نسبت عدم دسترسی صحی و مشکلات اقتصادی در هنگام زایمان ار بین رفتن هنوزهم در بین مردم آن منطقه این مشکلات موجود است .

مسولین امور از ایجاد یک اداره زیرنام مبارزه با جرایم سنگین به اشتراک نهادهای امنیتی امریکا ٫ بریتانیا و اتحادیه اروپا خبر میدهند درین رابطه وزیر داخله کشور میگوید مقامات بلند دولتی در انجام فساد مصونیت ندارند این سخنان زمانی زده میشود که سفیر امریکا در کابل میگوید قصر های بلند و تعمیرهای مجلل شیرپورو موترهای که با قیمت گزاف دالری خریداری شده نمونه از انجام فساد در کشور میباشد .

حامد علمی معاون سخنگوی رئیس جمهور میگوید حاضر هستیم در رابطه کمک های جهانی حساب دهیم .

این سخنان زمانی زده میشود که لوی سارنوال کشور عده از وزرا سابق موجود و مقامات ارشد دولتی را با فساد گسترده متهم نموده است .

روزنامه واشنگتن پست مینویسد نظر به ادعاهای مشاور و وزیر اسبق معادن افغانستان وزیر موجود آن با اخذ سی ملیون دالر امریکائی کمپنی چینائی را برنده معادن مس آئینک لوگر اعلان نموده اضافه مینماید که سپردن فابریکه سمنت ولایت بغلان برای برادر حامد کرزی یک سازش و عمل غیر قانونی میباشد .

مسولین وزرات مالیه از کشف قاچاق به قیمت به یک صدو بیست هزار دالر اموال تجار که بواسط یک کمپنی خارجی از گمرگ میدان هوائی قندهار انتقال داده میشد خبر میدهند .

سخنگوی وزرات دفاع ملی هرگونه همکاری را با طالبان مسلح محکوم نموده رسانه ها خبر میدهند که پسر وزیر دفاع موجود و پسران کاکای حامد کرزی که در راس شرکت های اکمالاتی قرار دارند ماهوار سه صدو چهل هزار دالر امریکائی بخاطر جلوگیری از حملات طالبان بالای قطار اکمالاتی شان برای سران طالبان مذکور میدهند .

تلویزیون نورین از پرداخت پولهای گزاف برای طالبان بواسطه قوت های بریتانیا یاد آور شده ونظر به نشر رسانه ها                                                                                          دولت کانادا در افغانستان نیز همین کار را انجام داده است .

در گزارشات که اخیرا به نشر رسیده افغانستان در جمله 180 کشورهای جهان بعد از سومالیا در ردیف دوم آغشته به فساد میباشد آگاهان امور علت آنرا گسترش فرهنگ معافیت افراد بلند پایه دولتی میخوانند .

کمیسیون مستقل حقوق بشر وضع کودکان را در کشور بحرانی ارزیابی نموده به نسبت افزایش تخطی ها بالای آنها ابراز نگرانی نموده است ادامه میدهد هنوزهم ده ها هزار تن کودکان از روی مجبوریت به کارهای شاقه مصروف بوده در خدمت مافیای مواد مخدر قرار دارند تجاوز جنسی بالای عده آنها صورت گرفته ملیونها تن آنها از مزایای تحصیل و خدمات صحی محروم بوده و عده آنها به مواد مخدر معتاد شده اند و یک عده دیگر آنها همرای مادرهایشان در زندانها شب و روز را سپری نموده به نسبت نرسیدن مواد غذائی لازم به سوی تغذی مواجه شده اند که آینده نهایت خطرناک را پیشرو دارند و از زندانی شدن غیرقانونی بیش از دو صد تن کودک اظهار تاسف نموده است .

وزیر خارجه بریتانیا درین اواخر اظهار داشت ما زمانی سربازان خود را از افغانستان خارج میسازیم که قوت های افغانی توان قدرت دفاع از خود را داشته باشند مردم ما از سخنان بیهوده و کاذبانه ریاکاران خارجی خسته شده و ادعای نفر مذکور را اغفال مردمان منطقه و جهان بخصوص مردم کشور بریتانیا که چند ماه بعد انتخابات پیشرو دارند میدانند اضافه مینمایند اگر کشور مذکور خواهان تقویه دفاعی کشور ما باشد چرا صادقانه بخاطر تقویه قوای مسلح مدرن ٫ مورد ضرورت و جلب افسران متخصص ٫ مسلکی ٫ آزموده شده کشورما اقدام نمی نمایند در ادامه سخنانش تدویر یک کنفرانس بین المللی را راجع به افغانستان در لندن زیرنام بررسی تحویل دهی گام به گام ولسوالی ها یاد آور شده میافزاید طرح کنفرانس مذکور در چارچوپ اصلاحات داخلی دولت افغانستان و عملی شدن آن شامل میباشد اضافه مینماید در مبارزه با تروریزم افغانستان و پاکستان از اهمیت خاص برخوردار میباشند و سه بر چهارم اعمال تروریستی در بریتانیا از پاکستان صورت میگیرد .

مردم مارا عقیده برآنست عاملین تروریزم دهشت افگنی ٫ مافیای مواد مخدر ٫ فساد گسترده اداری وغیره طی سه دهه اخیر دست پرورده اداره آی اس آی و حامیان خارجی آنها از جمله دولت بریتانیا بوده و میباشند جای تاسف است که هنوزهم منحیث افزار فشار غرض راندن حریفان از گروهای متذکره غیر مستقیم یا مستقیم حمایت مینمایند .

مسولین وزرات مالیه میگویند از جمله سی دو ملیارد کمک های داده شده به افغانستان بیست شش فیصد آن به دولت افغانستان و متباقی آن توسط کشورهای تمویل کننده به مصرف رسیده است .

مردم شهر کابل از مبدل شدن وزارت خانه ها و ادارات ارشد دولتی ٫ سازمانها و انجوها به سنگرهای نظامی سخت نگران بوده اضافه مینمایند که شهر کابل بجای بازسازی سنگرسازی شده از همین بابت روزانه ساعت ها را بخاطر طی نمودن مکرویان تا میرویس میدان انتظار باید کشید .

مردم به نسبت گسترش خود سوزی زنان در ولایت هرات سخت نگران بوده علت آنرا فقر٫ بیسوادی ٫ مشکلات اقتصادی ٫ ازدواج های اجباری قبل از وقت و سایر خشونت های خوانواده گی خوانده اند .

تلویزیون طلوع خبر میدهد که پسر وزیر حج و اوقاف با چهارصد هزار دالر در میدان هوائی کابل توسط مسولین امنیتی گرفتار شد مسولین امور تاهنوز درین رابطه سکوت اختیار کرده اند .

آگاهان امور میگویند تازمانیکه فرهنگ معافیت از بین برده نشود قانون بالای همه یکسان تطبیق نشود نمیتوان به حل دشواریها که سراپا جامعه مارا فرا گرفته دستیاب شد .

عده از مسولین امور و کشورهای خارجی آزادی بیان و انتقادات ارایه شده را زمینه سازی اصلاحات میخوانند به باور آگاهان امور در کشوریکه سطح آگاهی سیاسی اکثریت مردم بطور لازم بلند نباشد اکثریت احزاب ایجاد شده نام نهاد وابسته ٫ دنباله رو ٫ انجوئی ٫ یونامائی ٫ یا دارای صبغه های قومی ٫ لسانی ٫ سمتی ٫ مذهبی باشند در چنین کشور مسولین امور و گرداننده گان بازیهای پشت پرده خارجی به انتقادات ولو که شدید هم باشد کمتر بها میدهند و از همین لحاظ است که آزادی بیان در کشورما طوریکه لازم است   موثر نمیباشد .

در اخیر باید گفت اکثریت دانشمندان بیناد سیاست اقتدار را به معنی قدرت مشروع خوانده اند به باور مردم وکارشناسان امور بدون دستیابی به تطبیق حاکمیت قانون ٫ عدالت اجتماعی ٫ تامین صلح ٫ ثبات ٫ رشد ترقی دموکراسی واقعی ٫ علم و فرهنگ ٫ رفاه اجتماعی هرنوع ادعا در رابطه رسیدن به اهداف فوق بیهوده و ریاکارانه میباشد و با موجودیت زورمندان ٫ جنگ سالاران ٫ مافیای مواد مخدر ٫ جنایت کاران سازمان یافته ٫ ناقضین حقوق بشر ٫ مردم ستیزان ٫ زن ستیزان ٫ قانون ستیزان ٫ فرهنگ ستیزان که هنوزهم در پشت پرده از حمایت عده کشورهای منطقه و جهان برخوردار میباشند مشروعیت دولت آینده را کمرنگ ساخته و اقتدار آن را مورد سوال قرار داده اند .

از همین لحاظ است که مردم ما به آینده صلح و ثبات سراسری ٫ حاکمیت قانون ٫ عدالت اجتماعی ٫ رشد ترقی ٫ دموکراسی ٫ رفاه اجتماعی کمتر باور دارند .


November 23rd, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات